När The Washington post presenterade 50 av tidningens bästa publicerade illustrationer under 2016 var Kramforssonen Jeff Östberg representerad. Jeff har fått flera prestigefyllda internationella uppdrag och karriären pekar spikrakt uppåt.
Art directors vid The Washington Post, en av världens mest ansedda tidningar, köpte under 2016 in bilder från mer än 450 illustratörer från hela världen. Bilderna används i artiklar om politik, underhållning, sport och andra ämnen.
Givetvis ställs höga krav på alla bilder som köps in. Därför är det en stor ära att vara en av de 50 konstnärer vars verk valdes ut av The Washington post för att i början av januari publiceras på nytt.
28-årige Jeff Östberg fick uppdraget att illustera en artikel om masskjutningar som publicerades i början av december i fjol, ett år efter terrorattacken i San Bernardino, Kalifornien. En man och en kvinna sköt då 14 personer till döds och skadade 21 i ett rehabcenter.
På Jeffs mycket suggestiva och dramatiska bild vandrar mördaren i en korridor bakom den olycksbådande skuggan av sig och sitt automatvapen. Artikeln innehåller ytterligare tre av Jeffs bilder. De ger en mycket bra känsla av hur det måste ha varit den där fruktansvärda dagen i San Bernardino.
Men det är inte alltid som Jeff gör så dramatiska bilder. Bland hans uppdragsgivare finns också jätteföretaget Apple som i fjol lade en beställning inför en lansering av en ny iPad. En av de bilder Jeff gjorde var en miljöbild, där han hämtat en del inspiration från förfallna Björknäs sjukhem utanför Kramfors. Han har också jobbat för ansedda kulturtidskriften New Yorker.
Jeff Östberg flyttade 2008 från Kramfors till Stockholm där han började på en förberedande konstskola. Han studerade mellan 2010 och 2013 på Konstfack med inriktning grafisk design och illustration.
Han verkar i ligne clarie-stilen, vilket på svenska betyder rena linjer. Som exempel på stilen brukar Hergés serier om Tintin framhållas.
Nämnas kan också att det i Bostadsrättsföreningen Bankens trappuppgångar i Kramfors finns tre konstverk signerade Jeff Östberg. Han målade dem 2012.
Erik Åmell