HORNÖ VEDA

Högakustenbron hade bara precis hunnit invigas så var det dags att stänga Hornö-Vedafärjan för gott. En drygt 400-årig epok avslutades därmed.

Det var naturligt nog en speciell stämning ombord när färjan gjorde sin sista tur. Vemod blandat med en känsla av att vara med om något historiskt. Färjeleden hade ju funnits i organiserad form ända sedan mitten av 1500-talet.

Två av passagerarna var kommunikationsminister Inez Uusman och Vägverkets Dan Nordberg, ansvarig för landets alla statliga färjor. Någon frågade Nordberg hur det kändes att åka med på den sista turen. Han svarade, säkert både med stänk av nostalgi och humor, att det formella beslutet att stänga färjeleden faktiskt ännu inte var fattat.

Men självklart blev det sista gången som färjan Nora förde passagerare över Ångermanälven. Vägverket presenterade också en intressant sammanställning över den ärevördiga transportleda som visas här nedan:

Färjetrafiken mellan Veda och Hornö hade i ordnad form tradition sedan mitten av 1500-talet. Leden var då en fortsättning på Norrstigen genom ordnad färjerodd över älven mellan Hornö och Veda.

 

  • På 1630-talet anlades kustlandsvägen mellan Härnösand och Umeå, en del av den var passagen mellan Hornö och Veda.
  • 1769 utfärdade Kunglig Majt för första gången förordningen om roddplikt. Weda byemän gjordes ansvariga för den roddplikten.
  • 1885 satte Dals Ångsåg AB in pråmar och bogserbåtar för att klara de tunga transporterna.
  • Siste färjroddaren Anton Nystedt efterträdde sin pappa och rodde sedan till 1929 när den första lilla motorbåten inköptes.
  • 1930 inköptes den första ångfärjan för 60 000 kronor av Sköns tingslag efter beslut av Gudmundrå Tingslags väghållningsskyldige den 8 maj. Premiärturen företogs i början av september.
  • 1937 fick leden en ny huvudman då Gudmundrå och Nora väghållningsdistrikt slogs samman och blev Ådalens nedre vägdistrikt.
  • 1938 genomfördes en av de första trafikräkningarna på leden och statistik över de olika trafikantkategorierna upprättades.
  • 1945 öppnades Sandöbron och nattskiftet vid färjeleden upphörde.
  • 1956 transporterades 27 000 fordon över Hornö-Veda-leden.
  • 1978 togs en nybyggd färja med plats för 20 personbilar i trafik på leden.
  • Under 1980-talet konstaterades att Sandöbron var i sådant skick att pengar borde satsas på en ny bro och planerna på Högakustenbron väcktes.
  • 1994 sattes färjan Nora i trafik mellan Hornö och Veda. Den största färja som trafikerat leden.
  • Den 1 december 1997 klockan 17 transporterades den sista bilen över leden och en över 400-årig epok var över. Befälhavare var Rolf Skoglund, färjeman i tredje generationen, och färjemaskinist var Karl Uno Westman.

 

Färjor som trafikerat leden

 

1931 Hornö-Weda (Ångdriven)

1956 Färja II (Ångdriven)

1957 Färja 61/215

1960 Färja 205

1978 Färja 61/302 som fick namnet Beda

1994 Färjan Nora

Läs också om Jättar med mycket gemensamt.

ERIK ÅMELL