KRAMFORS

I dag är det exakt tio år sedan kung Carl XVI Gustaf invigde Kramfors resecentrum och Botniabanan. Tusentals Kramforsbor hade kommit för att vara med om den historiska dagen.

Infrastrukturprojektet att bygga Botniabanan mellan Västeraspby i Kramfors kommun och Umeå beslutades av riksdagen 1996 och inleddes 1999. När projektet 2010 var klart hade cirka 19 mil ny järnväg skapats.

Dessutom hade den anslutande Ådalsbanan på avsnittet mellan Sundsvall och Västeraspby renoverats och till viss del också fått en ny sträckning.

Omkring 21 miljarder kronor satsades i projektet.

När det den 28 augusti 2010 var dags att inviga Botniabanan och de nya resecentran som skapats längs sträckan stod Kramfors först på tur. Trots att Kramfors resecentrum inte ligger efter Botniabanan utan efter Ådalsbanan var det här som Carl XVI Gustaf först förklarade Botniabanan för invigd.

Förutom att uttala detta från talarstolen sammanfogade kungen också två rälsbitar av trä i en symbolisk gest. Kommunfullmäktiges ordförande Kerstin Kristiansson Karlstedt och kommunchefen Peter Carlstedt assisterade vid denna ceremoni. Rälsbitarna finns nu till allmän beskådan i resecentrums restaurang.

Kungen anlände till ceremonin i ett speciellt invigningståg. Med fanns också bland andra också infrastrukturminister Åsa Torstensson, landshövding Bo Källstrand, Kramfors kommunalråd Jan Johansson och Botniabanans styrelseordförande Anna Grönlund Krantz.

Jacke Sjödin var konferencier på den scen som hade byggts upp vid resecentrums södra entré. Invigningsceremonin som också innehöll flera musikaliska inslag var starten på ett firande i Kramfors som fortsatte till in på natten.

Tåget fortsatte från Kramfors norrut till övriga resecentran och väntande invigningsfestligheter.

ERIK ÅMELL

Stationsgatan var fylld med folk. Foto: Erik Åmell
Invigningståget är framme i Kramfors. Foto: Erik Åmell

Bilder från invigningen av Kramfors resecentrum och Botniabanan. Foto: Erik Åmell