För lite drygt 24 timmar sedan lade jag ut en filmsnutt på 40 sekunder på min hemsida www.zooka.se. Där kunde man bland annat se en mopedist köra på bakhjulet framför en stillastående polisbil. När jag skriver dessa rader strax efter midnatt har detta Zooka-inslag gett 1892 visningar på min hemsida. Visst, en droppe i havet jämfört med giganterna på området, men för Zooka ett visningsrekord gånger 2 under en dag.

Detta är förstås roligt för mig. Man är ju lite fjantig och tycker sådan statistik är kul.

Spännande och kul har det också varit att läsa de förhållandevis talrika kommentarerna på Facebook som orsakats av filmsnutten.

Vissa har upprörts över bakhjulsåkandet och framhållit det olämpliga/farliga med att färdas på det sättet i trafiken. Andra har velat tona ner faran. De menar att så där gör ju ungdomar, det är inte det värsta i världen, de växer i från det. Någon framhöll att det var ju nästan inte någon trafik på stan just när detta skedde.

Jag funderar då om det ska vara olika trafikregler när det är mycket respektive lite trafik på våra gator. Hur ska sådana regler tolkas? Bakhjulsåkning tillåten endast efter klockan 22?

Min åsikt, om man får ha en sådan som gammal gubbe, är att bristande trafikdisciplin av det slag som visades är mycket allvarlig. Visst, det går alltid att säga att det finns brott som är värre. Men faktum kvarstår att det finns regler för hur man beter sig i trafiken och i detta fall är det inget läge för tolkning. Så här gör man bara inte. Dessutom, detta är inte det enda fallet av vårdslös körning i trafiken i Kramfors den senaste tiden.

Varför några förminskar problemet för att det är ungdomar inblandade är svårt att förstå. Det är viktigt att ett felaktigt beteende avvänjs så tidigt i livet som möjligt.

Jag tycker också att polisen ska få lovord för sin insats. Att starta en jakt efter en mopedist hade inte varit meningsfullt utan snarare riskerat att hetsa till en olycka. Polisens blotta närvaro gjorde dock att mopedisternas bekräftelsebegär kyldes ned rätt ordentligt och att de förhoppningsvis valde att åka hem och lägga sig.

En annan reflektion från Facebookflödet; De flesta som gjorde tummen ned för bakhjulsåkningen var kvinnor. Några män var också inne på samma linje, men de flesta som framhöll det olämpliga var kvinnor. Flera män valde dock att försöka släta över det felaktiga beteendet, i några fall till och med nästan hylla det.

Vad säger då detta? Kanske bekräftar det min tes att kvinnor faktiskt fungerar bättre i trafiken än män. Det viktiga är inte att snabbt ta sig från A till B utan att faktiskt ta sig – helskinnad – från A till B.

ERIK ÅMELL