HORNÖ-VEDA

Den 1 december var det exakt 20 år sedan kung Carl XVI Gustaf förklarade Högakustenbron invigd. Under åren som gått har bron blivit en symbol för regionen och den är fortfarande en flitigt fotograferad turistattraktion.

Även om den väldiga hängbron, en av världens längsta, var det som uppmärksammades mest i Höga kusten-projektet så hände mycket annat under dess fyra år. Totalt satsades 2,1 miljarder kronor vilket även räckte till 34 mindre broar, 32 kilometer ny E4-väg och 70 kilometer anslutningsväg. På så sätt förkortades avståndet mellan Härnösand och Örnsköldsvik med 8 kilometer. Själva huvudbron kostade en dryg miljard att bygga.

Projektet hade förstås inte bara anhängare. ”Alternativ till Vedabron” var namnet på en grupp som kämpade mot brobygget. Även själva namnet Högakustenbron hade motståndare, men varianten ”Vedabron” föll i glömska rätt snart efter invigningen.

Den 6 april 1995 började det att brinna i ett av pylonbenen (pyloner är benen som bär upp vägbanan)på Vedasidan och två brobyggare hamnade i livsfara på 106 meters höjd. En vaken kranförare lyckades snabbt svänga över med en krankorg och undsätta männen. När projektet slutförts kunde man glädjande nog konstatera att det genomförts utan allvarligare personskador.

Lördagen den 29 november 1997 utlystes till ”Allmänhetens dag” på Högakustenbron. Alla som ville fick chansen att vandra över den ännu inte öppnade bron. Det var en kall, gråmulen dag där pylontopparna till en början inte gick att se. Säkert minst 20 000 personer (polisen uppskattade till mellan 25 000 och 27 000, andra bedömare sa 35 000) tog chansen att trampa brobanan.

Marknadsstånd, artistuppträdanden och andra aktiviteter värmde i kylan. HansOlov Furberg dirigerade en kör på cirka 1 000 personer från runt om i Ångermanland genom de enskilda körernas ledare. Musikstycket ”Dimman lättar” spelades.

Ett mäktigt gemensamt ”stamp” i vägbanan av alla körsångare gjorde så att bron darrade till – men höll!

Måndagen 1 december var det så dags för den stora officiella invigningen. Sång, musik, tal och fyrverkerier inramade tillställningen. 8 000 person hade kommit och diverse olika honoratiores fanns på hedersplatserna. Vägverkets generaldirektör Jan Brandborn, landshövding Börje Hörnlund, kommunikationsminister Inez Uusman och inte minst kungen hade infunnit sig.

– Broar är inte enbart tekniska och arkitektoniska mästerverk, brobyggen symboliserar också hur människor knyts närmare. Särskilt viktigt är detta i delar av vårt land där människor bor långt ifrån varandra, sade kungen.

Klockan 15.33 invigde kungen bron genom att med båda händerna trycka ned en startmekanism som kickade igång ett storartat fyrverkeri ackompanjerat till skön musik. Kjell Lönnå ledde invigningsprogrammet där ”hans” KFUM-kör sjöng ”Norrland” och ”Sveriges flagga”.

I ett överraskande inslag dök dragspelsvirtuosen Jörgen Sundeqvist upp högt över brobanan och spelade i iskylan ”Månsken över Ångermanälven”.

Nicke Sjödin skaldade träffsäkert om bron; ”Den spänner sin båge från strand till strand, ett smycke av stål i Ångermanland”.

Kungen var förstås passagerare i den första bilen som kördes över bron när en ny epok inleddes.

Strax därpå, klockan 17, avgick för sista gången Hornö-Vedafärjan ut över Ångermanälven och en drygt 400-årig epok avslutades.

Läs också om Jättar med mycket gemensamt.

ERIK ÅMELL

Högakustenbron. Foto: Erik Åmell